Biografia
Nascut a Barcelona el 1967, ha cursat estudis de piano, solfeig i harmonia al Conservatori Municipal de Música de Barcelona i al Taller de Músics. Ha assistit a les classes magistrals de piano de Bruce Barth i Hal Garper. Va obtenir la diplomatura de Grau Superior expedida per l'INCANOP (1994) i el Títol Superior de Música (Convocatòria única) expedit per l'Escola Superior de Música de Catalunya (2009).
Ha col-laborat amb diversos grups i ha enregistrat amb músics com Randy Brecker, Michael Mossman, John Mosca, Robin Eubanks, Dennis Rowland, Theo Bleckmann, Chris Kase, Alan Skidmore, Jorge Rossy, Peer Wyboris, Jordi Bonell, Juan Munguía, Adam Kolker, Bob Sands, Perico Sambeat, Chris Higgins, Omer Avital, Gary Willis, Jeff Fiuczinsky, Kirk Covington, Armand Sabal-lecco, Horacio 'El Negro', Gonzalo Rubalcaba, Dick Oatts, Niño Josele...
A banda dels seus projectes vinculats al jazz (entre ells, els impulsats amb el seu trio), Joan Díaz és autor de bandes sonores de curtmetratges i llargmetratges per al cinema (destaca la seva estreta col-laboració amb el cineasta Cesc Gay, per al qual ha creat les bandes sonores de pel-lícules com Hotel Room, Krámpack, En la ciudad o VOS, entre altres) i ha apostat per la creació d'espectacles que fusionen diverses disciplines, com és el cas dels muntatges El centre del món i Dalirògena --ambdós, incorporant elements audiovisuals-, Electra -amb la presència de la dansa contemporània- o la més recent Gemini XI a l'entorn de la figura del cofundador de Dau al Set, Joan Josep Tharrats (2018).
Premiat en cinc ocasions per l'Associació de Músics de Jazz i Música Moderna com a millor pianista i teclista, Joan Díaz va sorprendre el públic i la crítica amb el treball We Sing Bill Evans, amb el qual va obtenir el premi de la crítica de la revista JAÇ (2008) i va ser finalista dels premis ARC (2009). El 20 de novembre de 2010, en el marc del 42 Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona, Díaz va presentar Benestar/Peaceful, el seu primer treball a piano sol amb la col-laboració especial del saxofonista Perico Sambeat. Aquest àlbum de Díaz (editat per Nòmada 57 i enregistrat en el seu concert de presentació per Canal Mezzo) és, segons la crítica d'I. Ortega (Distritojazz ): "[...] Un àlbum íntim i recollit ple de sentiments i exquisidesa musical".
Discmedi va reeditar el 2011 el seu primer àlbum MostrebÚ (Díaz, Mengual, Gómez), i va rellançar el reconegut treball Dalirògena (Díaz, Robles, Pérez, Mengual, Xirgu), a més d'editar el seu projecte a quintet We Sing Wayne Shorter. Amb aquest treball, Díaz va ser finalista als Premis Enderrock 2012 (Millor Disc de Jazz), així com finalista a la IV edició dels Premis de la Música Independent.
Paral-lelament, Joan Díaz ha vist reconegut el seu treball gràcies al guardó obtingut per Univers Evans: David Mengual Free Spirits Big Band, del qual Díaz n'és l'arranjador principal. Arran de la seva col-laboració amb Niño Josele, Díaz va fer diversos concerts a trio amb Josele i el contrabaixista Pau Lligadas, entre ells, el concert inaugural del cicle de cambra del Festival Mas i Mas, al Palau de la Música Catalana, l'agost de 2013.
L'any 2013 Díaz va presentar Live al Teatre Kursaal Theater al costat del Niño Josele i la Cobla Sant Jordi - Ciutat de Barcelona (Discmedi/Warner, 2013). Com apunta Arion Molina sobre aquest treball: "[...] L'emoció de cançons com Minha em fa pensar que aquest preciós treball es convertirà en un referent dins la fusió".
El 2014 crea The New Catalan Ensemble (NewCat), un projecte que pivota sobre la fusió del jazz i el so d'arrel tradicional; el seu primer àlbum va comptar amb la jove Andrea Motis i el saxofonista Joan Chamorro com a convidats. Díaz va presentar el primer disc del NewCat el febrer de 2014, a l'Auditori de Barcelona, després de passar per l'última edició del Mercat de Música Viva de Vic i pel Festival Temporada Alta.
D'aleshores ençà, Díaz ha publicat Cadena tròfica (2015) amb David Mengual i Oriol Roca, presentat al Mercat de Música Viva de Vic (2016), i ha compost el Rèquiem a Enrique Morente, una producció del Taller de Músics estrenada el desembre de 2017 en el marc del 49 Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona, amb direcció de Joan Albert Amargós i una cinquantena de músics en escena, entre els quals destaquen les veus d'Arcángel, Kiki Morente, Pere Martínez i Paula Domínguez. L'any 2018 Joan Díaz ha presentat el projecte educatiu Bestiari a partir de textos de Josep Carner i amb 22 cançons originals cantades per artistes com Gemma Abrié, Roger Mas, Gemma Humet, Marc Parrot, Joana Gomila o Carles Belda, entre altres (de nou, sota el paraigua del NewCat).
A banda de produir els àlbums que ha liderat, Joan Díaz també ha exercit com a productor musical de treballs com Skyline de Xavi Torres, Ruralisme il-lustrat o Out of trad, ambdós de Manu Sabaté o (d)ones de Les Anxovetes, entre altres.
Com a docent, va ser professor d'Història de la música al Centre d'Estudis Montseny (1989-90), al Blue Train de Sabadell (1990-1991 al 1996-97) i a l'Alois Haba (1997-98); d'Improvisació i grups instrumentals a Aula 7; de Piano, harmonia i combos al 1r Seminari de Jazz de Saragossa, al Masterclass de Menorca (Maó); de piano i combos al Seminari Internacional de Zarautz (edició I/III/IV/V), al 1r Seminari de Jazz organitzat pel Conservatori d'Albacete, al Seminari organitzat per l'Escola Municipal de Música de Saragossa, al Seminari de Música Moderna i Improvisació de Monforte de Lemos i al Seminari Internacional de Jazz i Flamenc (2008) promogut pel Taller de Músics (Barcelona). Entre els anys 2002-2003 i també 2005-2006 va ser professor de piano i combos a Musikene (Centre Superior d'Estudis Musicals del País Basc). També fou el sotsdirector del Grau Superior de Música del Taller de Músics durant el curs 2009-2010.
Actualment és professor de piano, combos, improvisació i composició a l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMuC) i col-laborador del Taller de Músics.
Díaz és membre del grup de compositors ESMuC Jazz Project, juntament amb Lluís Vidal, Joan Monné, Francesc Capella i Joan Sanmartí.